Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli: Yetkin ve Erdemli İnsan
Milli Eğitim Bakanlığı kapsamlı bir müfredat değişikliğine gidiyor. Geçtiğimiz günlerde Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli adıyla kamuoyunun tartışmasına açılan müfredat değişikliğiyle ‘yetkin ve erdemli insan’ hedefleniyor.
‘Köklerden geleceğe’ mottosuyla öğrenci merkezli, öğretme ve öğrenme uygulamalı olarak hayata geçirilecek müfredatla zihin/kalp, beden/ruh bütünlüğünü sağlamış; sağlıklı, iradeli, sorgulayıcı, üretken, bilge, cesaretli, merhametli, vatansever, estetik bakışlı, ahlaklı bir neslin yol haritası oluşturuluyor.
Lafın uzatmadan ‘yetkin ve erdemli insan’ın özelliklerini tek tek ana hatlarıyla sıralayalım.
SORGULAYICI
Meraklı, eleştirel düşünen, araştırmacı, esnek, işbirliği yapabilen, problem çözen.
ÜRETKEN
Hayal ve hedefleri olan, çalışkan, öğrenmeye istekli, azimli ve sabırlı, iletişime ve dayanışmaya açık, yaratıcı.
BİLGE
Sanat ve kültüre duyarlı, bağımsız düşünen, belagat sahibi, bilgilerini paylaşan, ilme ulaşan.
CESARETLİ
Yiğit ve mert, risk alan, inisiyatif alan, destekleyici, girişimci.
MERHAMETLİ
Şefkatli, affedici, iyiliksever, yardımsever, paylaşımcı, sevecen.
VATANSEVER
Bayrağını seven, Türkçeye sahip çıkan, vatanını, milletini seven ve savunan, gelişmiş bir devlet bilincine sahip olan, ülke çıkarlarını üstün tutan, vatandaşlık hak ve sorumluluklarını bilen, milli kültürüne ve manevi değerlere bağlı.
ESTETİK
Güzelliğe duyarlı, olgun, seçici, zarif, ölçülü, sanatsal yeteneklerini bilen ve kullanan.
AHLAKLI
Adil, başkalarının haklarına saygı duyan, tabiata ve toplumsal sorunlara duyarlı, güvenilir, doğru, dürüst.
SAĞLIKLI
Dengeli beslenen, düzenli uyuyan ve dinlenen, düzenli spor ve egzersiz yapan, bağımlılıktan kaçınan ve bağımlılıkla mücadele eden, manevi sağlığını koruyan.
Milli Eğitim Bakanlığı’nın hazırladığı bu Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli çerçevesinde ortaya koyduğu ‘yetkin ve erdemli insan’ hedefleriyle ilgili sizlerin de ekleyeceği çok sayıda gençlerde olmasını istediğiniz nitelik ve özellik vardır. Bendeniz, erdemli yani kamil insan modeliyle ilgili ‘hak eksenli’ bir eğitim modelini anlattığım yazımda belirttiğim gibi ‘kimsenin hakkını yemeyen, kimseye de hakkını yedirmeyen, başkalarının haklarını yiyenlerle de amansız bir mücadele eden’ tam ahlaklı bir insan özlemi içindeyim.
Tek benim özlemim değil tabi.. Milletçe hepimizin özlem ve beklentisi ahlak noktasında rol model insanların olması. Müfredat değişikliğinde de altı çizildiği gibi, erdem-değer-eylem yani söylem ve eylem uyumluluğunun olması. Rol model insanlar var mı? Kahredici ama birkaç ismi zorlanarak sayarız.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde medeniyet kurucu ve geliştirici bir nesilden söz ediliyor, önemi vurgulanıyor. Net Gazete için kaleme aldığım “Eğitimde Orta Kalite Tuzağının Sonuçları” başlıklı yazımda Türkiye’nin ana probleminin ‘eğitimde orta kalite tuzağının olduğunun altını çizmiş, bu tuzağı aştığımız takdirde nitelikli işgücü, teknoloji ve gelir tuzaklarını aşarak yüksek kaliteli bir yaşam seviyesini yakalayabileceğimizi’ ifade etmiştim. MEB’in bu modeliyle de üretken, yenilikçi ve çalışkan bir nesil hedefleniyor ki, bu hedef yakalanırsa Türkiye orta tuzaktan çıkabilir.
Modelde, medeniyet kurucu ve geliştirici hedefi çok iddialı. Bu hedefin yakalanması demek, Türkiye’nin dünya ölçeğinde düzen kurucu, barış yapıcı bir role sahip olmasının yolunun açılması demektir.
Makro anlamda dünyada barış yapıcı olmak önemli ancak bir o kadar önemli olan da ülke içinde huzurun olması yani bireylerin, ailelerin, toplumun huzurlu olmasıdır. İşyerlerimizde çalışma barışının olmasıdır. Bunu da ancak erdemli ve ahlakla bütünleşmiş nesiller sağlayabilir.
Bir sonraki yazımda Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nde yer alan sistem okur yazarlığı konusunu yapay zeka çağı kavramı ışığında ele alacağım.