Neden Tiyatro

Yayınlama: 05.05.2024
A+
A-
Konya Büyüksehir Belediyesi Şehir Tiyatrosu,Yazar- Dramaturg

Görkemli bir inşaat yapmak, içini en zevkli şekilde doldurmak, girişine heybetli bir giriş kapısı yapmak, o yerin bir üniversite olmasına yeterli midir? Kesinlikle değildir. O okulun içinde, donanımlı akademisyenler olmadıktan sonra okulun genişliğinin, büyüklüğünün kimseye bir faydası yoktur. Son yıllarda her şehre bir üniversite adı altında birçok içi boş inşaatlar ve görkemli binalar yapıldı. Tabi ki başta söylediğim gibi nitelikli insanlar olmadığı için, bir anlam, mana taşımıyor. Bu dejenere arzudan, güzel sanatlar ve tiyatro da nasibini aldı ister istemez. Son on, on beş yılda birçok yere yeni konservatuvar, güzel sanatlar fakülteleri açıldı. Burada ayrı parantez açmak istiyorum. Kesinlikle sanat metropollerde olmalı savına katılmıyorum. Bana göre mekânın yerin hiçbir önemi yoktur. Önemli olan orada ne öğrendiğin ve kiminle çalıştığındır. Bu yüzden benim takıldığım ve karşı çıktığım kavram okulun nereye açıldığı değil, neden açıldığıdır. Her yıl bu yerlerden yüzlerce sanatçı adayı mezun oluyor. Ne yazık ki çoğu da bir şey öğrenemeden sanat dünyasına karışıyor. Özellikle görsel sanatların son yıllarda önem kazandığı ve halk tarafından talep gördüğü aşikârdır. Ancak bu mezun olan gençlerin pek işine yaramıyor. Bin yıldır bu ülkenin başına bela olmuş olan; adam kayırma, liyakatsizlik, torpil bu gençlerin önünde büyük bir engel teşkil ediyor. Zaten bir şeyin çok olması onun nitelikli olduğu anlamına gelmez. Evet, onlarca belediye tiyatrosu açıldı. Her sene onlarca oyun sahneleniyor. Peki, bu oyunlar ne? Ne yazık ki hepsi üç aşağı beş yukarı aynı oyunlar. Ucuz bar şarkıcılarının ucuz repertuarları gibi hep aynı oyunlar sürekli dönüp duruyor. Suya sabuna dokunmayan, kimseye bir şey vermeyen, bir amaç teşkil etmeyen bir sürü saçma sapan oyun, oynanmaya devam ediyor.  Bu durum nereye kadar gidecek, ne zamana kadar böyle devam edecek bilinmez. Lakin durumun iyiye gitmediği nettir. Son olarak kendi mesleğimle ilgili bir noktaya değinmek istiyorum. Devlet tiyatroları yaklaşık on beş yıldan bu yana açtığı hiçbir sınavda dramaturg ihtiyacı duymamış ve böyle bir talepte bulunmamıştır. Peki, her yıl dramatik yazarlık ve dramaturgi bölümlerinden mezun gençler neden okuyorlar? Madem ihtiyaç yok, neden bu bölümler varlığını devam ettiriyorlar? Ya da ihtiyaç varsa neden alım olmuyor? Gerçekten bunun yanıtını çok merak ediyorum. Umarım bir gün yanıtı bulabilirim.

Yazarın Son Yazıları
Bir Yorum Yazın

Ziyaretçi Yorumları - 0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış.